Linda Jackson, CEO for Peugeot, fortæller om mærkets vision:
« Peugeot er dedikeret til elektrificering af modelprogrammet. I 2023 vil 100 % af modellerne i porteføljen være elektrificerede og i løbet af de næste to år vil vi lancere yderligere fem nye 100 % elektriske modeller. Vores ambition er klar: At gøre Peugeot til det ledende elektriske bilmærke i Europa i 2030. Denne ambitiøse vision baner vejen for en radikal transformation af mærket – og det er PEUGEOT INCEPTION CONCEPT et konkret billede på. »
PEUGEOT INCEPTION CONCEPT er udviklet på en af de fire fremtidige ”BEV-by-design” platforme fra Stellantis Group, der lanceres i 2023. STLA-platformene er skabt til elektrificering og vil for altid ændre designernes tilgang til udformning af kabine, førerplads etc.
PEUGEOT INCEPTION CONCEPT er baseret på STLA Large platformen, hvilket her giver en lav sedan med en højde på 1,34 m og en længde på 5 m. Konceptbilen er 100 % elektrisk og er udstyret med 800V teknologi. Den har et batteri på 100 kWh, der giver en rækkevidde på 800 km, mens energiforbruget er på kun 12,5 kWh pr. 100 km. Ved opladning opnås 30 km på et minut eller 150 km på fem minutter, og det kan foregå helt uden kabel.
PEUGEOT INCEPTION CONCEPT er udstyret med en elmotor på både for- og bagakslen, hvilket giver firehjulstræk. Den samlede ydelse er på 500 kW – 680 hk og accelerationen 0-100 km/t er på kun 3 sekunder. Ydermere er det slut med det traditionelle rat, som vi har kendt i årtier. Det er i stedet blevet erstattet med ”Steer-by-Wire” teknologi, hvor en Hypersquare controller med digital styring har erstattet de mekaniske forbindelser.
Et nyt designsprog med afsæt i løvegenerne
En Peugeot vil altid være genkendelig ved første blik pga. sin kattedyrspositur. PEUGEOT INCEPTION CONCEPT viderefører mærkets DNA, men har nyfortolket designkoderne og det nye designsprog vil være at finde på nye modeller fra 2025. Designet varierer mellem sensuelle linjer og atletiske kurver. Elementerne er mere geometriske og skarpe – og magien ligger i den glidende overgang mellem eksteriør og interiør design, som skabes af den 7.25 m2 store glasflade, Skyspace.
Det særlige NARIMA® glas har termiske egenskaber og er optimeret med samme multi-chrome behandling, som visiret på NASAs astronauthjelme.
På fronten findes en ny lyssignatur, der i lighed med Peugeots Hypercar 9X8 består af tre skarpe kløer, som går igen på den ekspressive bagende. Dørene er udsmykket med en tech-bar, der gør det muligt at genkende føreren, når vedkommende nærmer sig og i samme øjeblik indstilles sæder, temperatur, køreindstilling og andre komfortindstillinger efter førerens præferencer. Tech-baren viser desuden batteriets ladestand.
Peugeots chefdesigner, Matthias Hossann om filosofien bag PEUGEOT INCEPTION CONCEPT:
”Peugeot forandrer sig, men PEUGEOT INCEPTION CONCEPT er umiskendeligt en Peugeot. Den udtrykker mærkets tidløse tiltrækning og viser, hvor optimistiske vi er omkring fremtidens bil og de følelser, som den fremkalder. PEUGEOT INCEPTION CONCEPT er ikke alene en nyfortolkning af bilen som koncept, men viser også vores tanker i forhold til at reducere Peugeots samlede CO2 aftryk med mere end 50 % i 2030. Transformationen af brandet omhandler alle aspekter af design, produktion og livet med morgendagens Peugeot. Design er en vigtig del af denne tranformation.”
Hypersquare er fremtidens i-Cockpit®
Der kører allerede mere end 9 mio. Peugeot-modeller udstyret med Peugeot i-Cockpit® rundt på vejen over hele verden. Det blev introduceret i Peugeot 208 for 10 år siden og nu har Peugeots designere skabt en ny futuristisk version af det velkendte i-Cockpit®. Det traditionelle rat er væk og erstattet af en Hypersquare controller, der har hentet sin inspiration i computerspil. Det nye kontrolsystem er endnu mere intuitivt og giver en agil køreoplevelse. Tanken er ultimativ ergonomi, og der skal ikke mere end et let tryk af fingerspidsen til at styre de forskellige køreindstillinger.
Hypersquare controlleren er baseret på ”Steer-by-Wire” teknologi og består af en skærm, der minder om en tablet med runde celler i hver af de fire hjørner, som har flere funktioner. Skærmen betjenes ved aktivering af tommelfingeren på samme måde, som vi bruger vores smartphone, og man kan således holde hænderne på controlleren hele tiden.
Hypersquare kontrolsystemet er kombineret med en 360 graders HALO digital instrumentering, der viser køreindstillinger eller infotainment information. Peugeots ambition er at introducere Hypersquare på en ny generation af modeller inden udgangen af årtiet.
Ambition er at blive CO2 neutral i 2038
Transformationen mod at blive et elektrisk bilmærke handler ikke kun om at udstyre bilerne med batterier og elektriske motorer. PEUGEOT INCEPTION CONCEPT viser, at designvalg i kombination med nye løsninger og materialevalg fremmer den cirkulære økonomi. Der har været fokus på genanvendelser af tekstiler, på at fravælge unødvendige materialer og udnytte råmaterialernes naturlige udsmykning, i dette tilfælde stål, som det blev gjort for 10 år siden med kcnceptbilen Onyx i kobber.