NY PEUGEOT E-3008 - NEXT-LEVEL ELEKTRISK FASTBACK SUV
I 2025 vil Peugeot være det generalistmærke i Europa, der tilbyder det bredeste udvalg af elbiler. Lige nu og her erstatter Peugeot sin bestseller med en helt ny elektrisk fastback SUV: E-3008.
Peugeot har forvandlet E-3008 og har taget kreativiteten i dens design og køreglæde til et helt nyt niveau baseret på mærkets tre kerneværdier:
- TILTRÆKNING: En fastback SUV med et nyt og effektivt design
- KØREGLÆDE: Den nyeste generation af Peugeot Panoramic i-Cockpit®
- KVALITET: 100 % elektrisk rækkevidde (op til 525 km) takket være den nye STLA Medium platform fra Stellantis.
Den nuværende Peugeot 3008 er en bestseller, der har charmeret mere end 1.320.000 kunder i 130 lande i løbet af de sidste 7 år. Med introduktionen af Peugeot E-3008, lanceres samtidig Stellantis' helt nye STLA Medium platform, som tager mærkets elektriske præstationer til et nyt niveau.
E-3008 vil kunne fås i to udstyrsniveauer, Allure og GT, med 3 ekstraudstyrspakker for at holde valgene enkle, og tre helt elektriske drivlinjer (210 hk, 230 hk Longe Range og 320 hk Dual Motor (4-hjulstræk).
Den nye Peugeot E-3008 vil blive produceret udelukkende på Sochaux-fabrikken i Frankrig.
TILTRÆKNING: DEN NYE E-3008 TAGER KREATIVT DESIGN TIL DET NÆSTE NIVEAU
Den nye E-3008 er umiddelbart genkendelig på sin fastback SUV-styling. Med de dynamiske og aerodynamiske linjer (Cx 0,28) kombinerer den elegance, effektivitet og rummelighed. De velafbalancerede dimensioner (længde: 4,54 m, bredde: 1,89 m, højde: 1,64 m) betyder, at den fortsat er en af de mest kompakte i C-segmentet blandt de 100 % elektrisk SUV´er, mens den stadig giver masser af passager- og bagageplads.
Den nye E-3008 introducerer en ny front med nydesignede forlygter og et nyt kølergitter med en graduering i karrosseriets farve, mens den ikoniske tre-klo-lyssignatur forbliver solidt på plads.
De ultrakompakte forlygter er udformet i en slank, elegant stribe, der sidder over kølergrillen og omslutter hele frontenden. Det er en karakteristisk designfunktion, der giver den nye E-3008 et moderne look. Forlygterne er LED på alle versioner. E-3008 GT leveres som standard med Peugeot's nye Pixel LED-teknologi, som automatisk tilpasser forlygtestrålen til trafikforholdene og bibeholder optimal belysning uden at forstyrre andre trafikanter.
Peugeot har moderniseret den traditionelle fastback-linje med en "flydende" spoiler. Denne innovative funktion forbedrer karrosseriets kurve og optimerer samtidig aerodynamikken.
Bagenden på den nye E-3008 er generøs med en dynamisk stil, der er understreget af den emblematiske tre-klo-lyssignatur - i 3D på GT-versioner - samtidig med, at der bevares god plads på anden passagerrække og en bagagerumsvolumen på 520 liter, der er identisk med den tidligere 3008.
På den nye E-3008 er hver styling detalje gennemtænkt og udviklet til at give endnu mere effektivitet. Siderudernes tætninger er skjult i dørene, hvilket bidrager til et rent design, alle kromdele er blevet fjernet og generelt er antallet af dekorationer på karosseriet reduceret betragteligt. Aerodynamikken forstærkes af nye 19-tommer eller 20-tommer hjul med hver deres tekniske og geometriske design og det nye Peugeot-emblem i centrum.
Den nye E-3008 fås i seks farver: Obsession blå, Ingaro blå, Okenite hvid, Pearl sort, Artense grå og Titanium grå.
NYT PEUGEOT PANORAMIC I-COCKPIT®
Det løfte om innovation og elegance, som det udvendig design lægger op til, bliver til fulde indfriet indvendigt i kabinen af E-3008, der er domineret af en svævende, buet 21-tommer HD-panoramaskærm, som kombinerer head-up-displayet med den centrale berøringsskærm.
Panoramaskærmen svæver over instrumentbrættet og er udformet, så den er let buet mod føreren, hvilket giver optimal ergonomi, mens den forbliver tilgængelig for passageren. Den 'svævende' effekt understreges af den omgivende LED-belysning, hvis kilde er placeret under skærmen. Dette lys kan personificeres i otte forskellige farver.
Den 21-tommer digitale skærm indeholder to nøglefunktioner i Peugeot i-Cockpit®:
- På venstre side af panoramaskærmen kombinerer instrumentpanelet alle informationer vedrørende kørsel (hastighed, kraft, køreassistentfunktioner, energi flow) over det kompakte rat.
- Den højre side af panoramaskærmen er tilgængelig for både fører og passager. Den kan bruges til at styre opvarmning/klimaanlæg, navigation, medie/tilslutningssystemer osv.
På Allure-versionen af E-3008 består det nye Peugeot i-Cockpit® som standard af to 10-tommer digitale skærme integreret i et enkelt panel i panoramadisplayet, hvilket giver samme svævende effekt som 21-tommers panelet. GT er som standard udstyret med en 21 tommer skærm.
Den centrale del af instrumentbrættet består af i-Toggles, som er fuldt tilpasselige berøringsfølsomme knapper, der kan konfigureres til at give hurtig adgang til 10 af brugerens yndlingsfunktioner: opkald til en favoritkontakt, start af navigation til en ofte brugt destination, tuning af radioen til en favoritstation, indstilling af den ideelle klimaanlægstemperatur osv.
Gearvælgeren er nu placeret til højre for rattet ved siden af bilens stop/start knap. Dette giver nem adgang til betjening af den automatiske gearkasse og til at stoppe eller starte motoren i en enkelt intuitiv gestus.
Det kompakte rat har været et grundlæggende element i Peugeot i-Cockpit® fra starten og er blevet grundigt omarbejdet for at tilbyde endnu mere komfort. Betjeningsknapperne er nye og berøringsfølsomme, men aktiveres først, når føreren trykker på dem, for at undgå forkerte manøvrer. Det nye kompakte rat er som standard opvarmet på E-3008 GT.
Kabinen i den nye E-3008 tilbyder passagererne en afslappende oplevelse i et rummeligt og lyst rum. De nye forsæder - en kombination af lædereffekt og stof på Allure og lædereffekt og Alcantara på GT - giver maksimal komfort. Sæderne har et indbydende konturdesign og skum med høj densitet, og forsæderne er blevet tildelt det prestigefyldte AGR-mærke (Aktion für Gesunder Rücken). På GT-versionen er der desuden massage i sæderne, mulighed for adaptive sidestøtter, der tilpasser sig passagerens kropsform også ventileret og varme i sæderne på bagsæderne.
ELEKTRISK KØREGLÆDE
Den nye STLA Medium elektriske platform fra Stellantis gør det muligt for Peugeot at opfylde kundernes forventninger til ydeevne, effektivitet, rækkevidde og ladekapacitet.
Den nye E-3008 er fra starten designet til at være en 100 % elektrisk model og fås med tre forskellige drivlinjer (WLTP-cyklus under godkendelse):
- Rækkevidde på 525 km, 2-hjulstræk, 210 hk/157 kW
- Dual Motor med rækkevidde på 525 km, 4-hjulstræk, 320 hk/240 kW
Elmotor
Den elektriske motor er fremstillet og produceret af STELLANTIS-NIDEC joint venture i Trémery (Frankrig).
Denne nye generation af permanentmagnet synkronmotorer tilbyder mere kraft og større effektivitet. De 2-hjulstrukne versioner leverer 157kW (343Nm) eller 170kW (343Nm). Dual Motor 4-hjulstræk versionen leverer i alt 240kW (157kW-343Nm foran og 83Kw-166Nm bagtil).
Gearkassen er fremstillet og produceret af Stellantis i Valenciennes (Frankrig). Forholdet for den 2-hjulstrukne version (530 km) er 9,77.
Batteri
Batteriet er et 400V højspændings lithium-ion-batteri med en kemisk sammensætning af NMC (Nikkel, Mangan og Cobalt), og det er placeret under bundpladen.
De øvrige elforbrugere (lys, infotainment osv.) forsynes fortsat af et 12V batteri, der selv forsynes af højspændingsbatteriet via konverteren.
Batteriet fås i tre forskellige definitioner (WLTP-cyklus under godkendelse):
- Rækkevidde på 525 km med 73 kWh
- Dual Motor med rækkevidde på 525 km med 73 kWh
Den termiske styring af batteriet bruger cirkulerende kølevæske for at sikre ultrahurtig opladning, optimeret rækkevidde og længere levetid.
Herudover bidrager en varmepumpe også til temperaturstyring i kabinen, samtidig med at den sparer batterienergi.
Batteriet har en garanti på 8 år (eller 160.000 km) med 70 % af dets ladekapacitet.
Opladning
Til AC-opladning fås to typer onboard chargere, der passer til alle behov og opladningsløsninger med en 11 kW trefaset oplader som standard og en 22 kW trefaset oplader som ekstraudstyr.
Til DC-opladning via superladere er det muligt at lade med en effekt på op til 160 kW, hvilket betyder, at standardbatteriet kan blive genopladet fra 20 % til 80 % på 30 minutter for standardudgaven, og mindre end 30 minutter for Long-Range-versionen.
Udvidede elektriske funktioner
• V1G eller Smart Charging funktion
Denne funktion er kompatibel med energileverandørtjenester og justerer det tidspunkt og den effekt, hvormed batteriet i den nye Peugeot e-3008 oplades for at optimere opladningsomkostningerne.
• V2L (Vehicle to Load) funktion
Denne meget praktiske funktion giver kunderne mulighed for at oplade en elektrisk enhed via højspændingsbatteriet, for eksempel en elcykel eller et elektrisk apparat. Systemet kan levere op til 3kW og 16A. (i) V2L er ekstraudstyr, og bliver først tilgængeligt i 2025
• 3-trins regenerativ bremsning
Denne funktion gør det instinktivt og nemt at justere niveauet af energigenvinding, samt niveauet af deceleration af køretøjet.
EN AGIL SUV
Den nye STLA Medium platform er udstyret med nye for- og bagaksler, som er designet til at levere et dynamisk vejgreb. Selve platformens arkitektur bidrager til denne dynamik ved at maksimere brugen af lette og stive materialer og sikre et lavt tyngdepunkt takket været batteripakkens placering mellem akslerne.
Fire køreindstillinger, der sikrer optimal ydeevne
Føreren kan vælge mellem fire køreindstillinger via en betjeningsknap på midterkonsollen, så E-3008's ydeevne kan tilpasses ideelt til førerens ønsker og/eller trafikforhold:
- Normal: Dette er standardindstillingen. Effekt og drejningsmoment reduceres en smule, når speederpedalen trykkes ned mellem 0 og 70 %, over 70 % fuld effekt og drejningsmoment er tilgængelig.
- Øko: Giver en mere jævn kørsel og reduceret energiforbrug ved at bruge en specifik speederpedalindstilling, hvilket begrænser kraft og drejningsmoment og reducerer varme- og klimaanlægsydelsen.
- Sport: Tilbyder mere dynamisk kørsel ved at bruge specifikke konfigurationer til servostyring, speeder og gearkasse.
- 4WD: (hvor relevant). Tilgængelig ved hastigheder på op til 135 km/t, fordeler denne tilstand kraft til alle 4 hjul, når vejoverfladen bliver glat (sne, mudder osv.).
Med en vendediameter på 10,6 m passer E-3008 også perfekt i byen, og for at lette manøvrering på smalle veje og ved parkering er den som standard udstyret med et bakkamera, der tilbyder føreren to vinkler: bagfra eller fugleperspektiv. Dette kamera er udstyret med en rensedyse for at bevare et perfekt billede under alle forhold.
Udvidede semi-autonome køreassistenter
Peugeot tager endnu et skridt mod semi-autonom kørsel med Drive Assist Plus-systemet, der er tilgængeligt på den nye E-3008. Dette system assisterer føreren ved at bruge alle bilens sensorer (kameraer, radar osv.) og information fra det tilsluttede navigationssystem.
- Adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion og vognbaneassistent. Bidrager til styringen og overholdelse hastigheden for at holde bilen i en vognbane og med den hastighed, som er forudindstillet af føreren.
- Halvautomatisk vognbaneskift. Skifter vognbane for føreren efter behov. Du skal blot aktivere indikatoren og trykke på "ok"-knappen på rattet, og systemet vil styre dig mod den nye vognbane.
- Tidlig hastighedsanbefaling. Registrerer enhver ændring i hastighedsgrænsen ved at læse vejskilte og indsamle information fra det tilsluttede navigationssystem og foreslår, at føreren justerer indstillingen Adaptive Cruise Control. Hvis det registrerer regn, foreslår systemet straks at sænke hastigheden i henhold til hastighedsgrænsen, for eksempel fra 130 til 110 km/t på motorvejen.
Denne semi-autonome køreindstilling kræver førerens validering. Sensorer sikrer, at føreren hele tiden holder sine hænder på rattet.
Herudover er E-3008 udstyret med en bred vifte af sikkerhedssystemer.
NYESTE GENERATION AF PEUGEOT INFORMATIONSSYSTEMER
Allure-niveauet leveres som standard med Peugeot i-Connect®-systemet, som tilbyder fuld tilslutning takket være en trådløs spejlingsfunktion (Apple CarPlay/Android Auto).
Den teknologiske oplevelse er komplet med Peugeot i-Connect® Advanced, som er standard på E-3008 GT. Denne er udstyret med et TomTom-forbundet navigationssystem med en "turplanlægger"-funktion, der optimalt planlægger rejserne for at maksimere bilens rækkevidde og gøre opladningen lettere. For at beregne den ideelle rute tager systemet højde for en lang række informationer, herunder afstanden, der skal tilbagelægges, batteriets ladeniveau ved start, det ønskede batteriopladningsniveau ved ankomst, hastighed, energiforbrug, trafik, vejtype og selvfølgelig de ladepunkter, der er tilgængelige på destinationen.
"OK PEUGEOT" i naturligt sprog er en stemmegenkendelseskommando, som giver adgang til infotainment, varme og aircondition funktioner samt telefonen. Denne stemmegenkendelse er nu i stand til at skelne mellem kommandoer fra føreren eller passageren.
For at besvare eventuelle spørgsmål, inkluderer systemet indbygget dokumentation og tutorials (tilgængelig via QR-kode). Systemopdateringer udføres 'over the air'.
Fuld tilslutning
Alle E-3008'ere har to USB-C-stik placeret foran på midterkonsollen, den ene til opladning og dataoverførsel, den anden udelukkende til opladning.
E-3008'ere udstyret med Peugeot i-Connect® Advanced har to ekstra USB-C-stik (til opladning), placeret på bagsiden af midterkonsollen til passagerer i række 2.
Alle E-3008'ere er udstyret med tre 12-volts-stik placeret foran og bag på midterkonsollen og i bagagerummet.
Herudover er en trådløs telefonoplader (15W) placeret på midterkonsollen under i-Toggles.
500 KG GENANVENDTE MATERIALER
I udviklingen af den nye Peugeot 3008 er der taget forskellige tiltag for at reducere de miljømæssige aftryk:
- Der er brugt mere end 500 kg genanvendte materialer i hele bilen
- Genanvendt stå og aluminium udgør 60 %
- Mere end 30 polymerdele (plast) er produceret af genanvendt materiale
- Der er brugt genbrugsplast til kofangere, spoilere, opbevaring og tæpper
Herudover har man truffet et bevidst valg om at reducere antallet dekorationer på karosseriet og fjerne alle kromdele udvendigt på E-3008.
Et integreret industrielt økosystem
Som en del af et ønske om at belaste miljøet mindst muligt og styrke det industrielle økosystem designer og producerer Peugeot den nye E-3008 i Frankrig. Batterierne er designet på Stellantis fabrikken i Mulhouse, derefter samles pakkerne på Sochaux fabrikken, som producerer E-3008.
ET OVERSKUELIGT MODELPROGRAM
E-3008 fås i to udstyrsniveauer, Allure og GT.
E-3008 Allure-modeller har en enkeltfarvet lakfinish og halvt lædereffekt/halvt stofbetræk med prægede motiver. Det vigtigste standardudstyr omfatter nøglefri adgang og start, HD-bagkamera, parkeringssensorer bagpå, LED-forlygter og lygter, 19-tommer alufælge, Peugeot i-Cockpit® med to 10-tommer digitale paneler, Peugeot i-Connect® informationssystem.
E-3008 GT kommer i tofarvet maling med sort tag og Alcantara-polstring. Vigtigste standardudstyr, ud over Allure-versionen: 20-tommer alufælge, Pixel LED-forlygter, parkeringssensorer foran, motoriseret bagklap, opvarmede forsæder og rat, smartphone-oplader, ambiente belysning, Peugeot Panoramic i-Cockpit ® med buet 21-tommer skærm, konfigurerbare i-Toggles, Peugeot i-Connect® Advanced informationssystem.
• Ny Peugeot E-5008
Som en tilføjelse til strategien om et bredt elektrisk modelprogram, lancerer Peugeot en stor elektrisk SUV i klassen over E-3008 -- flere detaljer kommer i begyndelsen af 2024.
E-3008 ALLURE
Fra 329.990 kr.
Rækkevidde: 525 km
- 19” diamantslebne alufælge
- HD-bakkamera
- Peugeot i-Cockpit
- Dobbelt HD skærm 2x10"
E-3008 GT | OMGÅENDE LEVERING
Fra 359.990 kr.
Rækkevidde: 520 km
Udstyr som Allure plus:
- 20” diamantslebne alufælge
- PIXEL LED-forlygter
- 21'' panoramaskærm
- Dæmpet belysning
- Elektrisk bagklap m. håndfri betjening
- To-farvet design
- Sæder m. Alcantara-betræk