SKIP TO CONTENT

NY PEUGEOT E-5008: UNIK 7-PERSONERS ELEKTRISK SUV

Den nye Peugeot E-5008 indtager en unik position i markedet som en fuldelektrisk SUV med plads til syv personer. Den er baseret på STLA Medium platformen, hvilket understreger, hvor fleksibel denne platform er. 

 

Forventelig lancering på det danske marked i Q4.

Peugeot følger sin strategi om at blive et 100 % elektrisk mærke og udvider sin portefølje af elbiler med en helt ny fuldelektrisk E-5008 med plads til syv passagerer, der vil nyde godt af en rummelig og indbydende kabine.
Den nye Peugeot E-5008 vil blive produceret på fabrikken i Sochaux og den er udstyret med ACC-batterier fremstillet på gigafabrikken i Frankrig (Douvrin).

Hi-tech design både udvendigt og indvendigt

Peugeot E-5008 har generøse dimensioner (længde: 4,79 m, bredde: 1,89 m, højde: 1,69 m), der er pakket ind i et stilsikkert og moderne design, som på én gang signalerer robusthed og dynamik.

 

Nøgleordet er hi-tech æstetik, og det kommer til udtryk både udvendigt og indvendigt. Kølergrillen med det integrerede løvelogo er fremhævet af et slankt sort bånd, der omslutter hele fronten. Alle versioner er udstyret med ultrakompakte LED-forlygter, mens E-5008 GT som standard fås med Peugeots nye Pixel LED-teknologi. Den tilpasser automatisk forlygterne til trafikforholdene og opretholder optimal belysning uden at forstyrre andre trafikanter.

 

Den geometriske udformning af bilens 19’’ og 20’’ hjul bidrager både til det moderne design og aerodynamikken.

 

E-5008 fås i to udstyrsniveauer, Allure og GT, der begge har syv sæder som standard. (De danske specifikationer er endnu ikke fastlagt.)

 

Den nye E-5008 fås i seks farver: Obsession Blue, Ingaro Blue, Okenite White, Pearl Black, Artense Grey og Titanium Grey. På GT-versionen er tofarvet lakering med sort tag standard.

 

Indvendigt giver det spektakulære Peugeot Panorama i-Cockpit® med 21" ”flydende” skærm et hi-tech miljø, der samtidig fremstår indbydende med kvalitetsmaterialer som aluminiumsudsmykning og LED-belysning.

 

Den 21-tommer digitale skærm indeholder to nøglefunktioner i Peugeot i-Cockpit®:

- På venstre side af panoramaskærmen kombinerer instrumentpanelet alle informationer vedrørende kørsel (hastighed, kraft, køreassistentfunktioner, energi flow) over det kompakte rat.

- Den højre side af panoramaskærmen er tilgængelig for både fører og passager. Den kan bruges til at styre opvarmning/klimaanlæg, navigation, medie/tilslutningssystemer osv.

 

På Allure-versionen af E-5008 består det nye Peugeot i-Cockpit® som standard af to 10-tommer digitale skærme integreret i et enkelt panel i panoramadisplayet, hvilket giver samme svævende effekt som 21-tommers panelet. GT er som standard udstyret med en 21 tommer skærm.

 

Den centrale del af instrumentbrættet består af i-Toggles, som er fuldt tilpasselige berøringsfølsomme knapper, der kan konfigureres til at give hurtig adgang til 10 af brugerens yndlingsfunktioner: opkald til en favoritkontakt, start af navigation til en ofte brugt destination, tuning af radioen til en favoritstation, indstilling af temperatur osv.

Komfort for alle 7 passagerer og ekstraordinær fleksibilitet

Den generøse akselafstand på 2.90 m giver god plads til alle passagerer. Række to er udstyret med et komfortabelt 60/40 splitbagsæde med 40/20/40 nakkestøtter, der har fem forskellige indstillinger. Takket været et Easy Access system kan sæderne på række to foldes helt ned i et snuptag, hvilket sammen med en bred åbning af bagdøren giver nem adgang til række tre. Række tre består af et 50/50 bænksæde med to individuelle og justerbare nakkestøtter.

 

Den nye E-5008 tilbyder en bagagerumsvolumen på 748 liter i en 5-personers konfiguration, 259 liter med 7 passagerer i bilen og op til hele til 1.815 liter med bagsæderne foldet ned. Med alle bagsæderne er foldet ned, giver E-5008 mulighed for at laste genstande på op til 2 meter på et helt fladt gulvareal.

 

Bundgulvet i bagagerummet bag tredje række kan løftes og opbevares lodret bag sæderne, hvilket frigør ekstra plads i dybden til at rumme ekstra kufferter og kabinebagage. Med en kapacitet på cirka 80 liter er dette rum desuden ideelt til opbevaring af store sportstasker, golfudstyr etc.

En agil 7-personers elektrisk SUV

E-5008 er fra starten udviklet til at være en elbil. Den vil kunne fås med tre forskellige drivlinjer (under WLTP-godkendelse):

 

  • Rækkevidde på 500 km, forhjulstræk, 210 hk/157 kW
  • Dual Motor med rækkevidde på 500 km, firehjulstræk, 320 hk/240 kW
  • Long range med rækkevidde på 660 km, forhjulstræk, 230 hk/170 kW.

 

Den nye STLA Medium platform er udstyret med nye for- og bagaksler, som er designet til at levere et dynamisk vejgreb. Selve platformens arkitektur bidrager til denne dynamik ved at maksimere brugen af lette og stive materialer og sikre et lavt tyngdepunkt takket været batteripakkens placering mellem akslerne.

 

E-5008 har en venderadius på 11,2 m, hvilket giver en overraskende agilitet bilens størrelse taget i betragtning.

 

ACC-batteriet bliver produceret på en gigafabrik i Douvrin i Frankrig. Batteriet er et 400V højspændings lithium-ion-batteri med en kemisk sammensætning af NMC (Nikkel, Mangan og Cobalt), og det er placeret under bundpladen.

 

Batteriet fås i tre forskellige definitioner (WLTP-cyklus under godkendelse):

 

  • 73 kWh: Rækkevidde på 500 km
  • 73 kWh Dual Motor: Rækkevidde på 500 km
  • 98 kWh Long range: Rækkevidde på 660 km

 

Den termiske styring af batteriet bruger cirkulerende kølervæske for at sikre ultrahurtig opladning, optimeret rækkevidde og længere levetid.

 

En varmepumpe bidrager til temperaturstyring i kabinen, samtidig med at den sparer batterienergi.

 

Til AC-opladning fås to typer onboard chargere, der passer til alle behov og opladningsløsninger med en 11 kW trefaset oplader som standard og en 22 kW trefaset oplader som ekstraudstyr.

 

Til DC-opladning via lynladere er det muligt at lade med en effekt på op til 160 kW, hvilket betyder, at standardbatteriet kan blive genopladet fra 20 % til 80 % på 30 minutter (eller 100 km på 10 min.) for standardudgaven, og mindre end 30 minutter for Long-Range-versionen.

40 køreassistenter

Peugeot tager endnu et skridt mod semi-autonom kørsel med Drive Assist Plus-systemet, der er tilgængeligt på den nye E-5008. Dette system assisterer føreren ved at bruge alle bilens sensorer (kameraer, radar osv.) og information fra det tilsluttede navigationssystem.

 

- Adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion og vognbaneassistent. Bidrager til styringen og overholdelse hastigheden for at holde bilen i en vognbane og med den hastighed, som er forudindstillet af føreren.

 

- Halvautomatisk vognbaneskift. Skifter vognbane for føreren efter behov. Du skal blot aktivere indikatoren og trykke på "ok"-knappen på rattet, og systemet vil styre dig mod den nye vognbane.

 

- Tidlig hastighedsanbefaling. Registrerer enhver ændring i hastighedsgrænsen ved at læse vejskilte og indsamle information fra det tilsluttede navigationssystem og foreslår, at føreren justerer indstillingen Adaptive Cruise Control. Hvis det registrerer regn, foreslår systemet straks at sænke hastigheden i henhold til hastighedsgrænsen, for eksempel fra 130 til 110 km/t på motorvejen.

 

Denne semi-autonome køreindstilling kræver førerens validering. Sensorer sikrer, at føreren hele tiden holder sine hænder på rattet.

 

Herudover er E-5008 udstyret med en bred vifte af sikkerhedssystemer.

 

E-5008 forventes introduceret i Q4 2024, hvor versionen med 73 kWh batteri og en rækkevidde på 500 km vil være den først tilgængelige, mens de to andre varianter vil blive lanceret i 2025.