PEUGEOT præsenterer sin nye Le Mans racer: 9X8 version 2024
Efter at have gennemført adskillige tusinde testkilometer kan Team Peugeot TotalEnergies afsløre den nye 2024 PEUGEOT 9X8, som vil få sin debut ved 6-timers løbet i Imola (21. april), anden runde af 2024 FIA World Endurance Championship.
PEUGEOT 9X8 er blevet udstyret med flere betydelige opgraderinger og målsætningen er, at den skal spille en førende rolle i år i Hypercar-klassen, der har udsigt til at blive utrolig konkurrencepræget med ni producenter og nitten prototyper.
Peugeot Design og Peugeot Sport har arbejdet tæt sammen for at skabe et nyt look, der tager udgangspunkt i mærkets ikoniske løve, hvis egenskaber er synonym med den nye 9X8: Hastighed, smidighed og styrke.
For at udnytte ændringerne i reglementet, der tillader holdene at bruge en mere effektiv dækopsætning med forskellige bredder ( 29 cm foran og 34 cm bagpå) har Peugeot Sport-teamet tilpasset aerodynamikken på PEUGEOT 9X8, samtidig med at raceren nu er udstyret med bagvinge.
Radikale opdateringer til 9X8
I sin oprindelige version blev PEUGEOT 9X8 designet ud fra en række specifikationer, der opfyldte de tekniske regler opstillet i 2020/2021. Imidlertid ændrede reglerne sig mellem designfasen af bilen og dens konkurrencedebut om sommeren 2022, hvilket åbnede op for muligheden for at forbedre præstationen på visse områder. Nogle designindstillinger blev derfor revideret for at maksimere deres potentiale og opfylde de ambitiøse mål, som Team Peugeot TotalEnergies havde sat.
Teknisk direktør for Peugeot Sport, Olivier Jansonie, forklarer:
"Vi traf valg, som ikke længere er de rigtige nu, og forskellen i performance blev ikke tilstrækkeligt opvejet af BOP (Balance of Performance) i 2023. Idéen var derfor at gå tilbage til en bil, der har et lignende design som vores konkurrenters bil, så den derefter ville opnå samme BOP. Vi besluttede derfor at droppe brugen af identiske dækbredder på 31/31 cm på alle hjul og i stedet vælge at montere 29 cm dæk foran og 34 cm dæk bagpå. Teknisk set er det ikke en ny bil, da den har samme chassis, men der er mange opgraderinger. For at dækkene kan fungere effektivt, var vi nødt til at ændre tyngdepunktet for PEUGEOT 9X8, hvilket betød, at vi skulle flytte visse komponenter og gøre andre lettere. Og for at opnå en bedre aerodynamisk balance, var vi også nødt til at se på omfordeling af de aerodynamiske belastninger, hvilket resulterede i, at vi redesignede cirka 90% af karosserikomponenterne, især ved at tilføje bagvingen. Udover alt dette besluttede vi at bruge denne nye homologering til at tilføje nogle pålideligheds- og præstationsopgraderinger for at give os de bedste muligheder i mesterskabet."
Beslutningen om at introducere nogle radikale opgraderinger til bilen til sæsonen 2024 blev truffet allerede i marts 2023.
Alle hos Peugeot Sport arbejdede utrætteligt på at redesigne bilen samtidig med, at man deltog i 2023 WEC-serien. "Det var et projekt inden for et projekt, hvilket øgede teamets arbejdsbyrde markant," fortæller Olivier Jansonnie. "Men som altid kunne vi regne med Team Peugeot TotalEnergies' utrættelige engagement, og vi glæder os virkelig til at vise resultatet af deres hårde arbejde. Målet er klart at komme tilbage blandt de forreste i feltet, kæmpe regelmæssigt om podieplaceringer og endda udfordre om løbssejre."
Efter sin sidste optræden ved åbningsrunden af FIA Word Endurance Championship 2024, som bekræfter de fremskridt, som Team Peugeot TotalEnergies har gjort, er 2023-versionen af PEUGEOT 9X8 nu klar til at overlade pladsen til 2024-versionen ved 6-timers løbet i Imola.
Linda Jackson, Brand CEO for PEUGEOT, udtaler: "2023, det første fulde år med Team Peugeot TotalEnergies i FIA World Endurance Championship, var en givende oplevelse for alle involverede - teamet tog form og viste sin beslutsomhed og passion, selvom der var svære tider. For 2024 er målet stadig det samme: at vinde løb! Vi ved, at konkurrencen vil være endnu hårdere i år, men vores hold har arbejdet meget hårdt på at udvikle en 2024-version af PEUGEOT 9X8, der perfekt afspejler mærkets værdier. Den energi og indsats, som Team Peugeot TotalEnergies har lagt i denne udvikling, har været uvurderlig. Vi er stolte over at være en del af denne nye æra inden for Endurance racing, og vi vil sætte vores præg på sporten."
Jean-Marc Finot, Senior VP hos Stellantis Motorsport, udtaler: "Først og fremmest vil jeg gerne lykønske og takke det samlede Peugeot Sport-team for deres fremragende arbejde. Det er virkelig en stor præstation at have været i stand til at redesigne en del af bilen på rekordtid samtidig med, at man deltager i sæsonen 2023. PEUGEOT 9X8 blev oprindeligt designet til at opfylde reglerne fra 2020/2021, hvor LMH'erne skulle have lige store dæk foran og bagpå. Reglerne har udviklet sig siden da, hvilket har gjort det muligt for nogle af vores konkurrenter at montere større dæk bagpå. Vi havde håbet, at BOP'en (Balance of Performance) ville være nok til at opveje vores strukturelle designhandicap, men det har ikke været tilfældet. Det var derfor nødvendigt at redesigne en del af bilen for at tilpasse den til de nye dækdimensioner. Vi var nødt til at ændre bilens tyngdepunkt, fordele aerodynamiske belastninger anderledes, tilføje en bagvinge, producere lettere komponenter osv. Vores simuleringer og indledende testsessioner på banen har vist, at bilen nu har mere ydeevne og vi ser frem til at kunne kæmpe om podiepladserne.”
Bundgulvet i bagagerummet bag tredje række kan løftes og opbevares lodret bag sæderne, hvilket frigør ekstra plads i dybden til at rumme ekstra kufferter og kabinebagage. Med en kapacitet på cirka 80 liter er dette rum desuden ideelt til opbevaring af store sportstasker, golfudstyr etc.